APK keuring

 

Wat houdt de Algemene Periodieke Keuring (APK) nu precies in?

De APK is een wettelijk verplichte autokeuring ter bevordering van de verkeersveiligheid en ter bescherming van het milieu. Nieuwe auto’s die op benzine rijden moeten vier jaar na de ingebruikname voor het eerst gekeurd worden. Vervolgens twee keer elke twee jaar en daarna ieder jaar opnieuw.

 

  

Hoe zit het met diesel of lpg auto’s?

Nieuwe auto’s die op diesel of lpg rijden moeten de eerste keer na drie jaar worden gekeurd en daarna jaarlijks. Auto’s ouder dan 30 jaar hoeven slechts elke 2 jaar te worden gekeurd, auto’s van voor 1960 zijn zelfs geheel vrijgesteld van de keuringsplicht. De afloopdatum van de keuringsperiode staat in het keuringsrapport. Twee maanden vóór de einddatum van de laatste keuring, mag je je auto voor de keuring aanmelden. Als je auto wordt goedgekeurd, dan wordt de oude datum verlengd. De einddatum van het keuringsbewijs mag niet overschreven worden!

 

Ongeldige APK

Het is verboden om te rijden met een voertuig die geen geldige APK-keuring heeft ondergaan. Zonder geldige APK volgt een boete.

 

Wat wordt er allemaal gecontroleerd tijdens deze keuring?

Vooral de wielen worden aan een grondige inspectie blootgesteld. De volgende punten worden gecontroleerd:

– Diepte profiel van de band (minimaal 1.6 millimeter);

– Eventuele beschadigingen van de band en de velg;

– Wiellagers;

– Speling van het wiel;

– Bandenspanning;

– Maat van de banden;

– Draairichting van de banden;

– Juiste montage, binnen- of buitenzijde van de band;

 

Uitlaatgassen

Afhankelijk van de brandstof van de auto wordt de uitstoot gemeten van roet, CO-meting en wordt de 4-gastest gedaan. Bij een stationair draaiende motor wordt dan gekeken naar de CO-uitstoot. Vervolgens wordt bij een hoog toerental weer de uitstoot gemeten en wordt er bovendien gekeken naar de verhouding tussen de verschillende uitlaatgassen. Men noemt dit de Lambda-waarde (die moet tussen de 0,97 en 1,03 zijn). Auto’s die vanaf bouwjaar 2005 in gebruik zijn genomen, worden via de boordcomputer van de auto uitgelezen. Foutcodes worden hierin namelijk opgeslagen en mankementen kunnen zo worden uitgelezen. Een dergelijk mankement moet eerst verholpen worden, eerder wordt de auto niet goedgekeurd.

 

Stuurinrichting

Er wordt gekeken of er niet te veel speling in de stuurinrichting zit, of de staat van de stuurinrichting nog goed is en/of alle bouten en moeren nog goed vast zitten.

 

Autogordels

Ook de autogordels worden grondig nagekeken, zowel voor- als achterin de auto. De gordels worden helemaal uitgerold en gecontroleerd op eventuele beschadiging en bovendien wordt getest of de gordels nog goed blokkeren en of de sluiting naar behoren werkt.

 

Remmen

De remmen worden getest. De wielen moeten op dezelfde as (dus het linker- en rechtervoorwiel en het linker- en rechterachterwiel) even hard remmen. Ook wordt getest of de achterwielen niet veel harder remmen dan de voorwielen.

 

Carrosserie

Roest, scheuren en uitstekende delen (bijvoorbeeld vleugelmoeren);

Banden die te ver uit de spatborden steken.

Overigens leidt niet alle roestschade meteen tot afkeuring. Dit is onder meer afhankelijk van het onderdeel waar de roest zich bevindt.

 

Verlichting

Uiteraard moet alle verplichte verlichting werken en aanwezig zijn en de juiste kleur hebben. De dimlichten krijgen extra aandacht omdat ze goed moeten zijn afgesteld (te lage afstelling leidt tot slecht zicht en een te hoge afstelling tot het verblinden van tegenliggers). Daarnaast moeten zowel de linker- als rechterlamp evenveel licht geven.

 

Wielophanging

– Staat van de wielophanging (roestschade);

– Speling in de wielophanging (dit mag niet te veel zijn).   

 

Uitlaat

Tijdens de keuring wordt gecontroleerd of de uitlaat dicht is (met andere woorden: niet lekt) en/of de uitlaat stevig aan de auto vastzit.

 

Vergrendeling

– Deuren, motorkap en achterklep moeten goed sluiten;

– Scharnieren worden gecontroleerd op roest.

 

Spiegels

Zijn alle verplichte spiegels aanwezig? Zijn ze niet beschadigd? Is de bevestiging in orde?

 

Claxon

De claxon moet niet alleen goed werken, maar ook één vaste toonhoogte hebben.

 

Keuringsrapport na de APK

Als de APK is afgerond, ontvangt u een keuringsrapport met daarin de keuringsbeslissing. Dit rapport krijgt u zowel bij goed- als bij afkeuring. Met dit rapport kunt u eventueel bezwaar maken tegen de beslissing en een herkeuring aanvragen bij de RDW.

 

Wat kost een APK-keuring?

Een Apk-keuring kost bij ons € 50. Wij kunnen het ook combineren met een onderhoudsbeurt. Laat u goed informeren bij ons!